تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
بسم الله الرحمن الرحیم - سلام به کلاس دومی ها خوش آمدید کلاس دومی ها - کوتاه امّا خواندنی (ویژه ی اولیاء )

کلاس دومی ها

سمایی بود هر که ساعی بود

کوتاه امّا خواندنی ویژه ی اولیاء ( برگرفته از مجلات پیوند )

بار زندگی

زندگی مثل باری است که انسان بر دوش می گیرد . هنر پدران و مادران این است که آرام آرام از سن 14 سالگی این بار را بر دوش فرزندشان بگذارند و تا 21 سالگی این کار را تکمیل کنند . پدران و مادرانی که همیشه بار زندگی فرزندشان را به دوش می کشند ، زندگی دو کس را خراب می کنند : زندگی خودشان و زندگی فرزندشان را .

        

در مدرسه چه می گذرد ؟

فرق است بین پدر و مادری که وقتی فرزندشان را به مدرسه می فرستند می گویند : راحت شدیم ، با پدر و مادری که وقتی فرزندشان را روانه ی مدرسه می کنند از خود می پرسند : در مدرسه چه می گذرد ؟ این دسته از پدران و مادران به همان نسبت که در خانه به نحوه ی تربیت فرزندشان حساس اند ، در برابر جریانات تربیتی مدرسه نیز حساسیت نشان می دهند . از این رو در تقویم خود این گونه یادداشت می کنند : مراجعه به مدرسه و گفت و گو با معلم و مدیر و اعلام آمادگی برای مشارکت در رفع مشکلات آموزشی و پرورشی فرزندم .

 

           

حل مشکل

هر گاه فرزندتان مشکل پیدا کرد ، به سرعت آن را برایش حل نکنید ، بلکه اجازه دهید تا جایی که مقدور است خودش مشکلش را حل کند ، زیرا قرار است بعد از شما او سال ها هم چنان به حل مشکلات خود بپردازد .

                  

 

آداب خرید کردن

مادری به فرزندش گفت : بیا این هم پول ، برو بستنی بخر .

مادر دیگری دست فرزندش را گرفت و روش بستنی خریدن ، سلام کردن به فروشنده ، پول دادن ، بقیه ی پول را گرفتن ، تشکّر کردن و خردن بستنی را به او یاد داد .

امروز هر دو بچه بزرگ شده اند و هر دو می توانند بستنی بخرند ، ولی فقط فرزندم دوم است که آداب خرید کردن را می داند .

                          

 

مقایسه

مادری دائماً فرزندش را با بچه ی همسایه مقایسه می کرد و می گفت : پسر همسایه را ببین !

یکی از شب ها که بچه در خواب بود . پدر و مادر دعوایشان شد و پدر در حین بگو مگو با همسر ،زن همکارش را پیش کشید و گفت ببین خانم فلانی را !

مادر که از این مقایسه خیلی ناراحت شده بود ،شب هنگام به بالین کودکش رفت ،او را بوسید و با خود گفت : طفلکم ، تا حالا چی کشیده ای !

            

 

نقاشی دیواری

کودکی خواست دیوار را خط خطی کند ، مادرش محکم بر پشت دست او زد تا این کار را نکند .

کودک دیگری خواست دیوار را خط خطی کند ، مادرش دور تا دور اتاق را کاغذ گرفت و اجازه داد که فرزندش روی کاغذ ها نقاشی کند . امروز ، کودک اولی از نوشتن می ترسد تا مبادا تنبیه شود ، امّا کودک دومی نوشتن را دوست دارد ، جون احساس با نوشتن می تواند عقایدش را مطرح سازد .

 

نتیجه ی شیرین کلامی

انوشیروان با خود عهد بسته بود که از هر که کلام خوش بشنود ، چهارصد درهم به او بدهد . روزی پیرمردی را دید که درخت زیتون می نشاند . گفت تو پیرمردی ، به چه آرزو درخت زیتون می نشانی ( درخت زیتون خیلی دیر بار می دهد و به طوری که نقل کرده اند بیست سال وقت می خواهد تا بار دهد ) ، حال آن عمر تو وفا نمی کند میوه ی آن را بخوری ؟

پیرمرد در جواب گفت : دیگران کاشتند و ما خوردیم ، ما نیز می کاریم تا دیگران بخورند و انوشیروان از پاسخ پیرمرد خوشش آمد و امر کرد چهارصد درهم به او دادند . پیرمرد گفت : درخت مردم بعد از مدّت زیادی بار می دهد . امّا درخت من همین امروز بار داد . انوشیروان از این حرف نیز خوشش آمد و بنابراین دستور داد چهارصد درهم دیگر به او بدهند . پیرمرد گفت : درخت مردم در سال یک دفعه بار می دهد ، امّا درخت من دو مرتبه بار داد . انوشیروان از این جمله هم خوشش آمد و از این رو چهارصد درهم دیگر نیز به او داد آن گاه سوار بر اسب خود شد و عزم رفتن که کرد خطاب به پیرمرد گفت : می ترسم خزانه ی ما را تمام کنی .

                           

تکیه گاه

اگر فرزندت خطا کرد ، خطای او را اصلاح کن و نگو که به درد هیچ کاری نمی خوری .

اگر فرزندت درس نخواند ، به او کمک کن و نگو که تو به هیچ جایی نمی رسی .

اگر فرزندت صبح ها دیر از خواب بیدار شد ، با نوازش او را بیدار کن و نگو که تو آدم نمی شوی .

اگر فرزندت به تو خشم گرفت ، به او محبت کن و نگو که تو خوشبخت نمی شوی .

وقتی با او این گونه رفتار کردی ، فرزندت یاد می گیرد که به تو اعتماد کند ، چون تکیه گاه خوبی هستی .

مثل شما

زمانی که از فرزندتان می خواهید ، از او تقاضا کنید تا آن را برایتان انجام دهد .

زمانی که فرزندتان کار خوبی انجام می دهد او را تشویق کنید .

زمانی که فرزندتان صحبت می کند ، به حرف های او گوش کنید .

زمانی که می خواهید به وسایل فرزندتان دست بزنید ، از او اجازه بگیرید .

بدین ترتیب به او یاد خواهید داد که مثل شما با شما رفتار کند .

 

محروم نکنیم !

طبیعت ، بهترین درس ها را به بچه ها می دهد . آن ها را از طبیعت محروم نکنیم .

دوستان ، بهترین راه اجتماعی شدن را به فرزندان ما می آموزند ، آن ها را از داشتن دوست محروم نکنیم .

کتاب ، بهترین راهنما برای فرزندان است ، آن ها را از ابتدای زندگی با کتاب آشنا کنیم .

هنر ، بهترین راه برای بیان خویشتن است . فرزندانمان را با هنرهای مختلف آشنا کنیم .

صحبت کردن در جمع ، بهترین راه برای ابراز وجود است . بگذاریم فرزندان ما فرصت سخن گفتن در جمع را داشته باشند .

 

تربیت کردن

تربیت کردن ، مثل راه است ، طی باید کرد .

تربیت کردن ، مثل مسئله است ، حل باید کرد .

تربیت کردن ، مثل قالی بافتن است ، گره باید زد .

تربیت کردن ، مثل باغبانی است ، عشق باید ورزید .

تربیت کردن ، تعهد است ، عمل باید کرد .

تربیت کردن ، دشوار است ، تحمل باید کرد .

تربیت کردن ، راز است ، کشف باید کرد .

تربیت کردن ، دراز مدت است ، صبر باید کرد .

سینا حسنی

لگد زدن به کودکان باعث کندذهنی می شود
همه والدین می‌خواهند فرزندان باهوش داشته باشند. پس باید بدانند خودداری از لگد زدن به کودک می‌‌تواند به افزایش ضریب هوشی کودکان کمک کند. هرچه تعداد لگد زدن به کودک بیشتر شود و این کار تکرار شود به‌‌ همان نسبت از ضریب هوشی کودک کاسته و نهایتا باعث کندذهنی او می‌ شود.
چندی است که روان‌شناسان و روانپزشکان سراسر جهان تغییرات گسترده‌ای را در مورد رابطه تنبیه بدنی با بیماریهای جسمی و روانی کودکان و همچنین بازتاب آن را بر روند زندگی بزرگسالی در نظر می‌گیرند. طبق تحقیقات پیشین که در مورد رابطه تنبیه بدنی با بیماری آسم، اضطراب و افسردگی انجام شده بود اثرات سوء این راه تربیتی کاملا مشخص شده بود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سینانیوز، اکنون روانپزشکان آمریکایی به صورت مشخص بر روی رابطه تنبیه بدنی از نوع لگد زدن به کودک و ضریب هوشی کودکان تمرکز کرده‌اند. آن‌ها در این تحقیق گسترده که بر روی بیش از سیصد کودک انجام شد و به مدت دو سال به طول انجامید دریافتند لگد زدن به کودک، ضریب هوشی او را کاهش می‌‌دهد.

نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که این کار اگرچه کودک را وادار می‌‌کند که سریع‌تر کار‌هایش را انجام دهد اما آسیب قابل توجهی به مغز وی وارد می‌ کند.

نتایج این تحقیق نشان داد، هرچه تعداد لگد زدن به کودک بیشتر شود و این کار تکرار شود به‌‌ همان نسبت از ضریب هوشی کودک کاسته و نهایتا باعث کندذهنی او می‌ شود.

موری استرائوس، پژوهشگر دانشگاه نیوهمسیفر و سرپرست اصلی این پژوهش در خصوص این تحقیق اظهار کرد: همه والدین می‌خواهند فرزندان باهوش داشته باشند. پس باید بدانند خودداری از لگد زدن به کودک و اصلاح سوء رفتارهای فرزندان به شیوه ‌های دیگر و بهتر، می‌‌تواند به افزایش ضریب هوشی کودکان کمک کند.

نتایج این تحقیق در کنفرانس بین‌المللی سوء استفاده، خشونت و ضربه روحی که در کالیفرنیا برگزار شد، ارایه شد.

مجله اینترنتی دانستنی ها ، ،